Luidere auto’s, strengere track limits vanaf 2016

hi-res-90b08a382c25dce278856618462aeefe_crop_north

De FIA World Motor Sport Council heeft woensdag tijdens een vergadering in Parijs ingestemd met een aantal veranderingen in de Formule 1-reglementen. Vanaf 2016 zullen de F1-bolides weer meer volume gaan produceren, terwijl er ook strenger op zal worden getreden tegen het overschrijden van de track limits.

Meer herrie uit aangepast uitlaatsysteem

De WMSC heeft ingestemd met een wijziging aan het uitlaatsysteem waardoor de Formule 1-bolides vanaf 2016 weer meer herrie zullen gaan maken. De FIA is al sinds vorig jaar op zoek naar maatregelen om het volume van de motoren te laten toenemen, nadat er sinds de introductie van de nieuwe V6 turbo-motoren veel geklaagd kritiek kwam op het afgenomen volume van de nieuwe krachtbron.

In een verklaring laat de FIA weten dat alle auto’s vanaf 2016 een aparte uitlaatpijp moeten hebben van de zogenaamde wastegate, een klep in de uitlaat van een motor met turbolader. Door deze maatregel zal het volume van de motoren in sterkte toenemen, terwijl de V6-motoren niet aan vermogen of efficiëntie in zullen leveren.

Track limits strenger nageleefd

Ook heeft de WMSC besloten dat er vanaf volgend jaar strenger opgetreden gaat worden tegen coureurs die de witte lijnen langs het circuit overschrijden en daarmee buiten de ‘track limits’ komen. In een verklaring laat de FIA weten dat coureurs ‘alle redelijke moeite moeten doen om binnen de baan te blijven en niet met opzet of zonder goede redden het circuit mogen verlaten’. Coureurs die een voordeel halen uit het overschrijden van de track limits zullen bestraft worden.

Verder heeft de WMSC ook overeenstemming bereikt over een aantal kleinere wijzigingen. Zo zal een coureur die volgend jaar verantwoordelijk is voor een afgebroken start en een extra opwarmronde de race vanuit de pits moeten aanvangen, ook als hij net als de andere coureurs tijdens de tweede opwarmronde gewoon van zijn plek op de grid komt.

Bron: http://www.rtlgp.nl

Geplaatst op 30 september 2015, in Formula 1. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Plaats een reactie